• Zavolejte nám
    725 371 327
  • Otevírací doba každý všední den
  • Napište nám
    sarka.pravdova@rcmozaika.cz
JAK NA TO, aneb chce to čas a nohy zvednout
  • 31.03.2020
  • Pohledem fyzioterapeutky

„Se pobleju!“ „Aby ses neposral!!“

Ano, ráda ve svých úvahách používám hlášky z oblíbených filmů, tak nemohu vynechat ani teď. Momentálně možná uvažujete, o kterém to vyměšovacím způsobu hodlám psát. B je správně. Moje dnešní zamyšlení se týká našeho „velkého“ vyprazdňování. O čem by se tak asi dalo psát, nikdo přece nechce číst o hovínkách, říkáte si. Ale jako pokaždé, i teď mírně tabuizované téma stočím k tomu, co znám, k tomu, co vám mohu jako fyzioterapeut ze své profese předat.

 

 

 

Takže teď vážně.

Proč se fyzioterapeuté musí občas ptát svých klientů jak často se vyprazdňují a jak samotný proces probíhá?

Pokud znáte moje zaměření, odpověď se vám už zřejmě nabízí. Ona magická formulka zní „expecto pánevno dnoronum“. Odpusťte prosím použití zaklínadla z Harryho Pottera, ale jistě chápete důsledky domácí izolace během koronakrize. Současně chápu, že očekáváte fakta. Tak tady je máte.

 

Pánevní dno.

 

Čím konkrétně ne/kvalitní vyprazdňování ovlivňuje kondici svalů pánevního dna? Prakticky je několik způsobů, jak si můžete ublížit. Nejčastěji se jedná o chronické zadržování velké potřeby. Nezřídka si tento zvyk neseme už z dětství, dejme tomu z mateřské školy, kdy jsme odmítali „trůnit“ vedle 5ti dalších kamarádů a zakončit to triumfálním vystavením komínu na paní učitelku.

 

 

Nebo ještě dříve, kdy nás maminka, babička, tetička – doplň podle svých zkušeností – nutila s všemožnými odpoutávacími mechanismy a vyvoláváním magického spojení dvou písmen E E, sedět na nočníku a tlačit něco, co nám, světe div se, zrovna v tu chvíli vytlačit nešlo. Buď jsme tedy tlačili o to víc, abychom mamince udělali radost, anebo jsme podvědomě vzdorovali tomuto nedůstojnému aktu a začli jsme natolik vyvolávané „e e“ zadržovat.

Zadržovat jsme pak mohli i v pozdějším věku a možná zadržujeme do teď a vykonat potřebu zvládneme jen v přesně daný čas na přesně daném místě s přesným počtem účatníků a přihlížejících, který se ve většině případů rovná nule. Nedej Bože, že jste někde na návštěvě nebo je někdo u vás a zrovinka, co čert nechtěl, TO na vás přijde.

 

Co teď? Jednoduše.

 

Budeme zadržovat.

 

Možná jsme si vypěstovali zácpu, která nás trápí celý život nebo jsme si zadělali na jiný problém, kterému se říká anismus neboli chronický spasmus análního svěrače. A začarovaný kruh pokračuje, protože na onu zákeřnou zácpu chceme vyzrát po svém a ihned po zasednutí se rozhodneme tlačit o 106, dokud nám téměř nevylezou bulvy z očních důlků, v lepším případě ono vyvolávané „e e“. To by bylo, aby nebylo. Jenže ono nebylo.

 

Takto je to totiž špatně.

 

Defekace je na nervové úrovni celkem složitý proces, jímž vás z pochopitelných důvodů momentálně nehodlám zatěžovat, mohli byste se začít nudit a nedočetli bystedo konce, pokud jste se vůbec dostali až sem. Ale zpátky k věci. Vše má svůj čas, až uzraje, odpadne, říká se. Totéž platí i pro „e e“.

 

Jak tedy postupovat při zácpě?

 

Rozhodně hned netlačit. Chce to klid a nohy v teple. Tedy ne v teple, ale nahoře.

 

Pořiďte si pod záchodovou mísu stoličku, na kterou si budete během vykonávání velké potřeby odkládat nohy. Zvýšíte tím pokrčení dolních končetin, které se dostanou téněř do stejné polohy jako při vyprazdňování v přírodě, kde vám nezbývá, než stáhnout kalhoty a dřepnout si. V této pozici se dostane tzv. anorektální úhel (více viz kamarád Google) do ideálního postavení a vše co se potřebuje dostat do záchodové mísy se tam tak dostane mnohem lépe a bez větší námahy.

 

Druhá věc je již zmiňovaný klid. Nejde o klid v duši a o to těšit se na příchozího kamaráda, ale spíš o relaxaci a čas. Postup je tedy následovný: sednout si, dát nohy na stoličku, uvolnit svěrače a.... čekat. Náš počítač spustí mechanismy k tomu, aby se vše seběhlo tak, jak má. Když už to bude vypadat dobře a očekávané bude „za rohem“, můžete zatlačit.

 

Úspěch zaručen.

 

 

Po odkrytí celého vesmírného tajemství zdravého vyprazdňování nezbývá než zakončit doporučením.

Jak se říká - nezadržujte prdíky :) A ani stolici, pokud to není nezbytně nutné.

Vaše pánevní dno to ocení.

 

 

 

 

 

Autor: Bc. Lenka Tichá

 

Lenka Tichá  je fyzioterapeutka v rodinném centru Mozaika v Lovosicích, ve své praxi se zaměřuje zejména na děti od předškolního věku konkrétně na vady nohou, plochonoží a vadné držení těla. Dále pomáhá ženám po porodu s dysfunkcemi v oblasti pánevního dna, pořádá řadu seminářů, workshopů a také akreditovaný kurz pro fyzioterapeuty a porodní asistentky. 

Více informací a kontakt na Lenku najdete zde: http://rcmozaika.cz/fyzioterapie