• Zavolejte nám
    725 371 327
  • Otevírací doba každý všední den
  • Napište nám
    sarka.pravdova@rcmozaika.cz
Nosíte boty s podpatkem? Jaký vliv mají na naše tělo?
  • 05.05.2019
  • Pohledem fyzioterapeutky

          Boty na různě vysokém podpatku jsou dnes módním trendem běžně dostupným v téměř každé prodejně obuvi.

A to se bohužel netýká jen obuvi pro dospělé, ale i dětské boty mají často zvýšenou patu.

           Podpatků je mnoho typů. Nízné, vysoké, klínkové, jehlové, masivní nebo tzv. „sculptural heels“, což jsou boty, kterým podpatek chybí a jejich průkopnicí je např. extravagantní zpěvačka Lady Gaga.

 

 

Některé módní výstřelky jsou až uměleckým dílem, ale jak se říká – proti gustu, znáte to. Boty se nám jednoduše musí líbit.

           Zamysleme se ale nad tím, co na to říká naše tělo.

A skutečně celé tělo, nejen nohy. To, jak chodíme, má totiž vliv na držení a pohybové chování celého našeho těla.

 

Jaký tedy vliv mají podpatky na naši chůzi?

 

 

Kdybychom to vzali podrobně, vyšlo by to jistě na celou diplomovou práci. Ale to zásadní lze shrnout v následujících bodech.

 

  • Díky pozici, ve které se noha v botě na podpatku nachází, se stává nestabilní. Větší riziko úrazů hrozí ve chvíli, kdy máme boty na noze – noha není schopna reagovat na povrch a jeho změny a při došlapu není schopna funkčně vyrovnávat nerovnosti. Ale nestabilitou je noha ohrožena také z dlouhodobého hlediska, pokud podpatky nosíme často a pravidelně, díky nefyziologickému postavení jsou nepřiměřeně zatěžovány vazy hlezna a chodidla a pak snadněji „špatně šlápneme“ i když podpatky právě na nohou nemáme.
     
  • Zatížení chodidla není fyziologické. Přesunuje se do oblasti hlaviček metatarsů, tedy na příčnou klenbu. Primárně jsou drážděny kostěné struktury, ale následně dochází i k přetěžování měkkých tkání. To vyvolává nepříjemné pocity bolesti a při dlouhodobém nošení i  časté příčné plochonoží, které s sebou nese další potíže jako jsou otlaky, mravenčení, vznik Mortonovy neuralgie apod. Dá se říci, že zde platí přímá úměra. Čím větší podpatek, tím větší zatížení hlaviček metatarsů (zejména 1. a 2.) a tím větší dyskomfort, bolesti nebo pálení.
     
  • Zkracují se Achillovy šlachy a lýtkové svaly. To je logické vyústění postavení nohy v tzv. plantární flexi, tedy postavení, kdy je pata výš než přednoží. Pokud toto postavení nekompenzujeme pravidelným protahováním, zkrácení se po nějaké době určitě nevyhneme. Tím jsou samozřejmě omezeny funkční možnosti lýtkových svalů i Achillovek.
     
  • Zkrácené extenzory – natahovače prstů. Jsou to svaly, které vedou od prstů z horní strany, přes nárt až na bérec. V botách na podpatcích jsou prsty neustále ohnuty nahoru, tím dochází k jejich zkracování a je tedy potřeba na to myslet a svaly protahovat. Pozice prstů je stejná jako když sedíme „na bobku“. Opíráme se o prsty a zbytek nohy je zvednutý. Při zkrácení extenzorů dochází ke svalové nerovnováze, což se dá považovat za výchozí bod pro nefunkční nohu a také pro možný vznik kladívkových prstů.
     
  • Zvyšuje se riziko vzniku artrózy kloubů nohy a kolenních kloubů. Nesprávným zatěžováním a přetěžováním kloubů nohy a kolen dochází k opotřebení kloubních chrupavek. To většinou pocítíme až po několikaletém pravidelném nošení bot s podpatky a v závažnějších případech může skončit i výměnou kolenního kloubu.
     
  • Podpatky mají vliv na celkové držení těla. Sám o sobě podpatek problém nepředstavuje. Problém představuje jejich pravidelné a dlouhodobé nošení. Při stoji na podpatcích se mění těžiště těla a náš pohybový aparát na to musí reagovat. Zvyšuje se bederní lordóza, pánev je naklopena vpřed a nesprávným postavením reaguje i hrudník a hlava. Pokud se to stane jednou, nepředstavuje to pro tělo zátěž. Pokud ale k tomuto jevu dochází dnes a denně, je asi jasné, že náš celý pohybový aparát nezůstane ušetřen.
     
  • V poslední řadě vede časté nošení bot s podpatkem ke vzniku hallux valgus, tedy vbočeného palce. Boty s podpatkem jsou totiž ve většině případů užší v přední části, což  mechanicky tlačí palec ze své osy a neumožní noze správnou funkci ve fyziologickém postavení.
  •  

 

 

           Ale abychom byli přesní – existuje i jedno pozitivum nošení bot s podpatky, konkrétně s úzkými a vyššími než 7cm. Když si představíte, že v takových botách stojíte, musí nohy vyrovnávat tak, aby vám kotníky nevpadly dovnitř.

Proto je noha nucena zatěžovat správně zevní hrany pat, což v běžné obuvi bez vědomé korekce a u většiny populace svádí spíše k opačnému směru a tudíž k nesprávnému zatížení patní kosti a odtud ke zřetězení dalších dysfunkcí.

 

Neumožňuje váš pracovní dress code jinou možnost než podpatky nosit?

Nebo se jich z jiného důvodu vzdát nechcete?

 

Základ je být si vědom všech negativních vlivů, které nošení podpatků na naše tělo má.

 

Existuje nějaká cesta jak výše popsanému předejít?

Do určité míry určitě ano – kompenzační cvičení, protahování, cílená fyzioterapie nebo pomůcky, které pomohou zmírnit dopad nošení nevhodné obuvi.

Takovou pomůckou jsou i adjustační ponožky.

S jejich pomocí můžete pravidelným nošením vašim nohám odlehčit a pomoci k jejich celkovému zdraví a kondici. (Více o nich se dočete ZDE )

 

Informace o tom, jak vybrat správné boty už od prvních krůčků najdete v našem e-booku ZDE

 

Autor článku: Lenka Tichá, fyzioterapeutka

Více o Lence a jejích službách najdete ZDE